top of page

Wat je menstruatiebloed vertelt over je gezondheid


menstruatiebloed geeft aan hoe het met je cyclus gezondheid is

Menstruatiebloed is je maandelijkse gezondheidscheck


Want aan de kleur van menstruatiebloed kun je bepaalde conclusies trekken, zeker als je hinder hebt van menstruatiekrampen. Menstruatie dagen horen niet pijnlijk te verlopen, toch kunnen veel vrouwen hun dagelijkse activiteiten niet voortzetten zonder heftige pijnstillers. Het lijkt wel of er niets aan te doen is? Moeten vrouwen generatie op generatie dit maar gewoon blijven 'slikken'? Ik wil met je delen waardoor menstruatieklachten ontstaan, welke verschillende kleuren bloedverlies mogelijk zijn en wat je hormonale balans daarmee te maken heeft. Lees snel verder hoe je verschillende ongemakken aanpakt.


Wat zegt menstruatiebloed over je hormonale cyclus?


De menstruatiecyclus is in feite een steeds terugkerend patroon van de hormonen oestrogeen (estradiol), testosteron en progesteron. In de 4 fasen waarin je de cyclus kunt verdelen zijn steeds andere hormonen actief. Deze hormonen bepalen niet alleen je cyclus verloop maar ook je gezondheid van top tot teen, ook hoe je menstruatiebloed eruit ziet. Na je menstruatie kun je andere emoties ervaren vergeleken met voor je menstruatie, heel herkenbaar? Wanneer deze hormonen elkaar niet adequaat opvolgen spreek je van een hormonale disbalans en kunnen klachten ontstaan. Spotting, tussentijds bloedverlies, PMS, PCOS, menstruatiepijnen, heftig bloeden tijdens de menstruatie zijn bekende klachten maar vergeet vooral niet wat dit psychisch met je doet!


Omdat elke klacht een oorzaak heeft pluizen we het helemaal uit. Blijf verder lezen want je treft informatie die je niet eerder hebt gehoord!


Als je de oorzaak kent ben je een stap dichter bij de oplossing.


Menstruatiepijn


Primaire dysmenorroe (menstruatiepijnen) is waarschijnlijk het gevolg van verstoring in de cyclo-oxygenase route (COX). Deze route moet ontstekingen remmen en bloedingen voorkomen in je lichaam. Wanneer het COX enzym niet optimaal werkt ontstaat verhoogde prostanoïden productie, met name de prostaglandinen (PG's). Deze PG's veroorzaken sterker samentrekken van de baarmoeder wat een spierwand is, waardoor de bloeddoorstroming van de baarmoederspier beperkt raakt. Dit leidt tot de productie van anaerobe metabolieten die de pijnreceptoren stimuleren. Vandaar dat ontsteking- en pijnstillende medicatie het bloeden en de pijnklachten verminderen. Je kunt dit vergelijken met verzuring in je beenspieren na intensief sporten. Pijnlijk bij het opstaan uit je bed of van de stoel voor een paar dagen. Je lichaam moet de beenspieren herstellen, de schade aan de spiercellen oplossen. Wat helpt is warme soepele spieren, wat je bereikt met bewegen, spieren die meer doorbloed en ontspannen zijn geven minder pijnklachten.



PMS premenstrual support pakket

Magnesiumbisglycinaat met taurine

Magnesiumbisglycinaat is het mineraal bij menstruatiepijn. De reden dat wij magnesiumbisglycinaat met taurine in ons Prementrual Support pakket hebben toegevoegd.


Tip! Gebruik de dagen voor en tijdens de eerste menstruatie dagen meer magnesium dan de aanbevolen dagelijkse dosering.





Vijftig tinten rood


De meesten van ons letten niet zo op de kleur als ze vloeien toch is het interessant om het eens te bekijken. Menstruatiebloed bestaat voor de helft uit bloed. De rest is vaginale afscheidingen, baarmoederhalsslijm, weefsel en natuurlijk de resten van het eitje van de ovulatie.


Donker of helderrode kleur

Dit is de kleur die je wilt zien tijdens je menstruatie. Helder, zonder al te veel stolsels. Meer de kleur van cranberry sap.


Lichtroze menstruatiebloed

Komt vaak voor tijdens of na streng diëten of wanneer je natuurlijke cyclus nog niet goed op gang is, bijvoorbeeld in de eerste maanden na het stoppen van de anticonceptiepil of een andere vorm van anticonceptie. Op zich niet iets om je zorgen over te maken want je lichaam heeft een paar maanden nodig om voldoende van het natuurlijke oestrogeen te maken. Vrouwen die kort menstrueren (3 of minder dagen) hebben een lage oestrogeenproductie. Stel je vloeit altijd 5 dagen en nu ineens nog maar 2 dagen dan kun je door een lage oestrogeenproductie ook last hebben van vaginale droogheid, pijnlijke sex, laag libido, gewrichtspijnen, problemen met focussen, angsten, concentreren, slapen en nachtelijk zweten. Alle diverse situaties en klachten kun je met ons bespreken, wij staan je als cyclus- en hormoonexperts bij. Betrekken je metingen patroon wat je met je Daysy of LadyComp vastlegt want daar is veel uit te halen wat voor jou persoonlijk de stap in de goede richting is.


Erg donkerrood, richting paars menstruatiebloed

Als menstruatiebloed zo donker van kleur is en wanneer er stolsels inzitten dan kan dit een teken zijn dat je hinder hebt van meer of teveel oestrogeen in verhouding tot het hormoon progesteron. In dit geval bouwt de baarmoeder een extra dikke laag slijmvlies op, waardoor het menstruatievocht er donkerder uitziet. Dames ervaren in de meeste gevallen ook langere en hevige menstruaties want je baarmoeder moet extra werken om deze dikkere laag af te stoten. De disbalans tussen oestrogeen en progesteron in dit geval ontstaat vaak door te lage progesteron productie. De oplossing ligt in het stimuleren van de progesteron productie zodat er weer een betere balans ontstaat.


Spotting - Bruine kleur

Bloed kleurt bruin (richting zwart) wanneer het oxideert, wanneer er zuurstof bij komt. We noemen dit spotting ook wel "oud bloed" als enkele druppels, waterig of vlekken bij het afvegen of op het inlegkruisje. 1 tot 2 dagen voor het vloeien doorzet, je menstruatie begint. In dit geval laat je nog wat bloed van de vorige menstruatie los wanneer het hormoon progesteron daalt. Stel je hebt 3 of meer dagen spotting voor de menstruatie dan weet je dat meer eigen progesteron produceren de oplossing is. In feite daalt je progesteron te snel wat bij endometriose, een vleesboom in de baarmoeder of een lage schildklierwerking het geval kan zijn. Altijd goed om met je huisarts te bespreken.



Spotting is nog geen menstruatie

bloedverlies halverwege je cyclus, buiten de menstruatie

Oud bloed is nog geen menstruatie, daarom bevestig je spotting niet als een menstruatie dag op je Daysy of LadyComp. Een nieuwe cyclus begint op de eerste dag van de menstruatie wanneer de flow van helder tot donkerrood bloed doorzet en je meerdere keren maandverband, tampon of cup moet vervangen.


Spotting aan het einde van je menstruatie bevestig je ook niet als menstruatie dagen. Daysy en LadyComp willen minimaal 3 menstruatie dagen aaneengesloten bevestigd hebben.



Bloedverlies tussen twee menstruaties


Spotting rond de ovulatie komt best veel voor. Het gebeurt meestal terwijl de basale temperatuur nog op een lager niveau is, of net voor het moment dat de BBT (basale lichaamstemperatuur) stijgt naar een hoger niveau. Spotting rond de ovulatie wordt veroorzaakt door een vertraagde aanmaak van progesteron na de ovulatie.


Hoe ontstaan tussentijdse bloedingen?

Dit is zo'n moment waarop je oestrogeen concentratie laag is, logisch want het is de bedoeling dat progesteron het over gaat nemen. Er is dan net te weinig hormoon aanwezig wat voor het behoud van het baarmoederslijmvlies moet zorgen en laat je een beetje oud bloed los, spotting. Deze spotting gaat vaak gepaard met lichte krampen en mag niet verward worden met een echte menstruatie, die ongeveer 10-16 dagen na de temperatuurstijging optreedt waarbij je BBT daalt. Hoewel tussentijdse bloedingen in principe geen kwaad kunnen, is het wel raadzaam om aan de slag te gaan je hormonale balans te verbeteren als deze spotting regelmatig, in meer cycli plaatsvindt. Is het bloeden tussentijds dermate van aard dat je zorgen maakt is een bezoek aan je huisarts aanbevolen.


  • Laag progesteron, eerder afnemen van progesteron. Ga aan de slag voor een betere hormonale balans

  • Bacteriële, schimmelinfectie (candida) of seksueel overdraagbare infecties (SOA) die spotting veroorzaken buiten de menstruatie of tijdens of direct na een vrijpartij, niet door hormonale disbalans maar door een infectie. Wist je dat kokosolie het vaginale slijmvlies goed verzorgd? Niet in combinatie met condooms gebruiken want een condoom kan door crème of vet poreus raken - niet wat je wilt! Gebruik geen vaginale crèmes of douches en bezoek je huisarts bij klachten

  • Vleesboom, endometriose ook iets om uit te laten zoeken

  • Endometrium ziekten, abnormale bloedingen in de vorm van spotting of bloeden tussen menstruaties. Bezoek je huisarts bij klachten


Innestelingsbloeding - implantatie spotting

Als een eicel succesvol bevrucht is, nestelt deze zich in het baarmoederslijmvlies, waardoor de bloedvaten licht beschadigd raken en je een beetje bloed kunt verliezen. De innestelingsbloeding vindt ongeveer 9 dagen na de bevruchting plaats en kan een vroeg teken van zwangerschap zijn. Er zijn echter ook vrouwen bij wie het helemaal niet optreedt of zo minimaal is dat het onopgemerkt blijft.


Om een innestelingsbloeding van een menstruatie te onderscheiden, moet je op de kleur en de sterkte letten. De innestelingsbloeding is enkele druppels of vlekken bloed, zeker minder dan tijdens de menstruatie, niet pijnlijk en meestal van korte duur (een paar dagen). De hoeveelheid blijft constant en neemt niet toe zoals bij een menstruatie. De menstruatie kan in het begin ook lichtrood zijn, maar wordt meestal veel sterker, donkerder in de loop van de menstruatie. Daarnaast is de timing van de bloeding ook een goede indicator of het wel of niet om innestelingspotting gaat, omdat innestelingspotting meestal eerder optreedt (9 dagen na de ovulatie) dan de verwachte menstruatie (10-16 dagen na de ovulatie).



Hoe deze herkenen in je DaysyDay app?


  • Menstruatie, je BBT is gedaald.

  • Spotting, nog geen daling van je BBT voor de verwachte menstruatie (groene dagen).

  • Spotting als tussentijdse bloeding, bij een lage BBT. Je verwacht je menstruatie nog niet want je zit nog rond of voor je ovulatie (rode dagen).

  • Innestelingsbloeding, na een geslaagde conceptie op de ovulatie dag. Je BBT is al gestegen want je bent voorbij je ovulatie. Je BBT blijft stabiel hoger vergeleken met je temperaturen voor de ovulatie. Jouw BBT kan zelfs een lichte 2de stijging laten zien, dat is niet altijd zo. Als je menstruatie uitblijft 18 dagen na de ovulatie kun je de urine zwangerschapstest doen.


menstruatie bloed kan verschillende kleuren hebben


Hoeveel bloedverlies is normaal?


De meeste vrouwen zijn drie tot vijf dagen ongesteld, inclusief een of twee dagen spotting aan het einde van de menstruatie. Per menstruatie verlies je in ongeveer 50 ml menstruatievocht op de dagen dat je ongesteld bent. Minder dan 25 ml is weinig en 80 ml is hevig. Maar hoe weet je hoeveel bloed je verliest?


• Dun maandverband kan tot 3 ml opnemen

• Medium maandverband of tampons kunnen tot 5 ml opnemen

• Super dik maandverband of super tampons kunnen tot 10 ml opnemen

• De inhoud van menstruatiecups varieert maar is gemiddeld 30 ml


Simpel gezegd, dat je verspreid over de dag niet vaker dan eens in de twee uur hoeft te vervangen. Tijdens je slaap verlies je minder bloed, waardoor je ’s nachts je maandverband minder snel of niet hoeft te verwisselen.



Menstruatie dagen bevestigen op je Daysy


Daysy wil minimaal 3 dagen achtereen menstruatie aangegeven hebben. Menstrueer je 2 dagen dan bevestig je ook een derde dag.


De eerste dag is de dag dat je actief bloedverlies hebt, het bloeden doorzet en je maandverband, cup of tampon nodig hebt. Heb je een paar druppels op een dag? Dan is dat nog geen menstruatie dag. Spotting, bruin (oud bloed) is geen menstruatie. Meestal gaat spotting vooraf en/of afsluitend aan de menstruatie dagen. De dagen van spotting bevestig je niet op je Daysy of in de app.



Wat kan er misgaan met je menstruatiecyclus – waar moet je op letten?


In principe zou je menstruatie probleemloos kunnen verlopen. Is er toch sprake van ongemak (hevige menstruaties, menstruatiepijnen, PMS-klachten), zijn je menstruaties onregelmatig of heb je geen menstruaties? Dan is er een goede reden om aan de slag te gaan om je cyclus te verbeteren. Het verloop van je menstruatie is namelijk een duidelijke indicatie hoe het met de hormonale balans is gesteld.


Een gezonde menstruatiecyclus van een volwassen vrouw duurt tussen de 21 en 35 dagen en bestaat uit drie hoofdfasen:

  • De folliculaire fase (duur: 7 tot 21 dagen): deze fase begint met je menstruatie. Onder invloed van het Follikel Stimuleren Hormoon (FSH) gaan er meerdere follikels (blaasjes waarin de eicellen rijpen) groeien.

  • De ovulatie: eisprong (duur: 1 dag)

  • De luteale fase (duur: 10 tot 16 dagen): als er een bevruchting heeft plaatsgevonden verplaatst de eicel zich in deze fase naar je baarmoeder om zich in te nestelen. Als er geen bevruchting heeft plaatsgevonden stopt de opbouw van de baarmoederwand en wordt deze afgestoten: je wordt ongesteld en je cyclus start opnieuw.


hormonen in je natuurlijke cyclus, eisprong, ovulatie


Geen menstruatie of een onregelmatige menstruatie

Ieder lichaam en iedere cyclus kan anders zijn. Het kan dus zijn dat je niet iedere maand precies ongesteld wordt op dezelfde dag (slechts 15% van de vrouwen heeft keer op keer een cyclus van 28 dagen). Een verschil van 1, 2 of 3 dagen is nog steeds een 'normaal verloop'.


Tussen 21 en 35 dagen is een regelmatige cyclus. Pubers tot 40 dagen!

Als de menstruatie uitblijft zou het natuurlijk kunnen betekenen dat je zwanger bent. Maar het kan ook zijn dat je cyclus deze maand langer duurt omdat je ovulatie later was. Want dan schuift je menstruatie ook op.



Waarom een ovulatie later is of niet komt?

  • Net gestopt met anticonceptie

  • Stress lichamelijk of geestelijk

  • Verandering van ritme (vakantie, meer uren tijdverschil)

  • Ben je ziek geweest, heb je koorts gehad of gebruik je medicatie als antibiotica

  • Tekort aan voedingsstoffen als goede vetten, koolhydraten en eiwitten. Vitamine- en mineralen tekorten, eetstoornis.

  • Te veel sporten, fors trainen

  • PCOS-klachten

  • Schildklier disfunctie


Stel je hebt al voor de 3 de keer een cyclus langer dan 35 dagen of je menstrueert helemaal niet, neem contact op met onze orthomoleculair therapeuten/fertility experts. Tijdens een Zoom call nemen we jouw metingen door en geven advies wat je kunt doen om je cyclus en dus je hormonale balans te verbeteren. Lees ook even onze blog, daar delen wij veel informatie over hoe PCOS en onregelmatige cycli te benaderen.



Vroege menstruatie

Een korte menstruatiecyclus, korter dan 24 dagen is vaak een gevolg van de effecten van veel en langdurige stress. Het stress hormoon cortisol onderdrukt jouw progesteron productie. Je menstruatie komt eerder want progesteron kan niet meer voorkomen dat het baarmoederslijmvlies loslaat. Duurt de cyclus korter, dan heb je een cyclus zonder eisprong, een lange folliculaire fase of een korte luteale fase. Mogelijke oorzaken van een vroege menstruatie zijn: anovulatoire cycli (geen ovulatie), laag progesteron niveau, PCOS, peri-menopauze (fase voor de menopauze), stress, reizen, een te volle agenda of je bent net gestopt met anticonceptie en je lichaam heeft moeite om het allemaal weer op te pakken. Ook in deze situaties is het wijs om je cyclus te monitoren en dat kan met Cyclus Tracker Daysy. Zo krijg je inzicht in je cyclus en kun je met de professionals bij Daysy Nederland bespreken wat de beste stappen zijn richting betere hormonale balans.


Hevig bloedverlies

Verlies je meer dan 80 ml bloed of bloed je langer dan 7 dagen dan spreken we van een hevig bloedverlies. Mogelijke oorzaken kunnen zijn: anovulatoire cyclus, het hormoon oestrogeen is minder effectief, laag progesteron niveau, peri-menopauze, PCOS, fibromen en endometriose. Ook in dit geval is het raadzaam om een 1-op-1 zoom call in te plannen met onze experts en te werken aan een betere hormonale balans.


Weinig bloedverlies

Een lichte menstruatie betekent niet dat er iets mis is. Het kan voor jou volledig normaal zijn om bijvoorbeeld 25 ml bloedverlies in totaal te hebben. Dat komt neer op vijf normale tampons. Als je met Cyclus Tracker Daysy meet en je ziet dat je een eisprong hebt dan gaat het helemaal goed met je cyclus.


Verlies je minder dan 25 ml bloed? Check dan of je ovulaties hebt in je cycli want ook al heb je geen ovulatie dan kun je wel menstrueren. De hoeveelheid bloed is dan meestal gering. Overigens heb je dan niet veel aan ovulatie testen. Stel de oorzaak van de lichte menstruaties is het uitblijven van de ovulatie, dan is het wijs jouw hormonale balans te herstellen. Hoe je dat doet? BLOG



Eerste hulp bij menstruatiekrampen


Veel vrouwen hebben last van menstruatiekrampen. Een tot twee dagen lichte krampen is vervelend maar in die zin aanvaardbaar. Zijn de krampen echter zo heftig dat niet normaal kunt functioneren, afhankelijk bent van pijnstillers dan is er waarschijnlijk meer aan de hand.


  • Teveel prostaglandine, je baarmoeder trekt daardoor te heftig samen om baarmoederslijmvlies af te stoten. Zie mijn info eerder in deze blog.

  • Magnesiumtekort, waardoor de neiging tot pijnlijke krampen toeneemt.

  • Stress, waarvan bekend is dat het veel processen in het lichaam beïnvloedt.


Voeding en leefstijl tips!

  1. Verbeter je vetzuur inname en reguleer je prostaglandineproductie op natuurlijke wijze. Vermijd voedingsmiddelen met de omega-6 vetzuur arachidonzuur: varkensvlees, zonnebloemolie, margarine, halvarine, bak- en braadproducten, sojaolie, arachideolie en maïsolie. Eet juist meer omega-3 vetzuren (vette vis, lijnzaadolie) en neem een goed omega-3 supplement als onze algen olie.

  2. Zorg voor voldoende magnesium door magnesiumrijke voedingsmiddelen zoals bananen, noten, broccoli, volkorenbrood te eten en neem een magnesium supplement die je in het Premenstrual Support en Cyclus+ pakket aantreft.

  3. Gember (thee) heeft ontstekingsremmende, verwarmende pijnstillende eigenschappen.

  4. Warmte ontspant je baarmoeder. Verzacht menstruatiekramp door een warm bad te nemen of een warme kruik tegen de onderbuik te houden.

  5. Onderzoek heeft aangetoond dat yoga verlichting kan geven aan menstruatiekrampen.

  6. Verminder je suikerinname, suiker heeft namelijk een bevorderende werking op de aanmaak van prostaglandines. Eet veel verse, onbewerkte producten en blijf uit de buurt van (geraffineerde) suikers. Hoe vaak merk je dat je juist tijdens de menstruatie dagen meer trek in zoetigheid hebt?


Laat ons weten hoe het met jouw menstruatie gaat, hebben deze tips geholpen?


Deel je ervaringen hieronder daarmee help je andere vrouwen. Deel deze blog met al je vriendinnen waarvan je weet dat ze hinder hebben met hun menstruatie of wellicht daardoor de stap te groot vinden om weer op hun eigen natuurlijke cyclus te gaan vertrouwen.


Een vrouw functioneert beter tijdens een gezonde menstruatiecyclus. Waar of niet waar?

Bronnen

Menstruatiepijn pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33030880/






0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page