Welke rol speelt ijzertekort?

IJzertekort is wereldwijd de meest voorkomende gebreksziekte bij de mens. Het lichaam kan zelf geen ijzer produceren; daarom moet ijzer via de voeding worden toegediend. Er zijn verschillende oorzaken voor ijzertekort, waarbij verhoogde menstruatiebloedingen en ondervoeding de meest voorkomende redenen zijn. In Europa lijdt ongeveer 15% van alle vrouwen tussen 15 en 45 jaar aan ijzertekort en ongeveer 3% aan chronische bloedarmoede door ijzertekort.

 

Als essentieel sporenelement is ijzer betrokken bij vele vitale processen van het menselijk lichaam, met name bij de bloedvorming. Het belang van ijzer gaat echter veel verder; ijzer speelt een centrale en vitale rol in veel stofwisselingsprocessen.

 

Waarom is ijzer zo belangrijk, vooral voor vrouwen?

 

Gemiddeld verlies je bij elke menstruatie zo'n 50 ml bloed en dus zo'n 25 mg ijzer. Als dit verlies niet wordt gedekt door de dagelijkse inname van ijzer, kan dit leiden tot een ijzertekort.

 

Als je vaak sport (wat helemaal goed is), verhoogt dit ook je ijzerbehoefte - er wordt meer ijzer dan gewoonlijk uitgescheiden in zweet en urine. De toename van energieproductie en zuurstoftransport verbruikt meer ijzer. Als je minder of geen vlees eet neemt het risico op ijzertekort verder toe. Bepaalde voedingsmiddelen, zoals koffie, zuivelproducten of tarwemeel, remmen ook de opname van ijzer.

 

Dit ijzertekort kan nog groter worden tijdens de zwangerschap. Een zwangere vrouw heeft aanzienlijk meer ijzer nodig om het zich ontwikkelende kind te voeden.

 

Hoe wordt ijzertekort merkbaar?

 

Omdat de vroege symptomen van ijzertekort vaak niet erg specifiek zijn, wordt ijzertekort in het dagelijks leven vaak pas ontdekt in zijn klinisch gemakkelijk herkenbare vorm van zogenaamde bloedarmoede door ijzertekort (anemie). Veel mensen leven met ijzertekort zonder het te weten. Het kan echter heel effectief zijn om ijzertekort in een vroeg stadium te voorkomen. Typische tekenen van een ijzertekort zijn;

 

  • Vermoeidheid

  • Gebrek aan energie en concentratie

  • Hoofdpijn

  • Prestatievermindering

  • Broze nagels

  • Haaruitval

Hoe kan ik ijzertekort voorkomen?

 

Als je denkt dat je aan ijzertekort hebt, is de eerste en belangrijkste stap je arts te raadplegen. Hij/zij zal een bloedonderzoek verrichten en je zo nodig adviseren over een geschikte therapie en de oorzaak van het tekort vaststellen. Het doel van een dergelijke therapie moet altijd zijn dat niet alleen de laboratoriumwaarden verbeteren, maar ook dat de symptomen met succes verdwijnen.

 

Om te voorkomen dat een ijzertekort ontstaat, is vooral een bewust en doelgericht dieet van belang. Zo kan vitamine C helpen om het lichaam gemakkelijker van plantaardig ijzer te voorzien. Producten zoals fytaten (volle granen, peulvruchten) en polyfenolen (thee, koffie) binden het ijzer daarentegen zo stevig dat het slechts in beperkte mate door de darm wordt opgenomen en voor het grootste deel wordt uitgescheiden. IJzerreserves kunnen aangevuld worden voedingssupplementen.

 

Maak een afspraak met onze orthomoleculaire therapeut voor advies als je een laag Hb hebt welk voedingssupplement voor jou geschikt is om te nemen.